Annyong Haseyo! You'r truly in Wana Eyssa Fantasy Galaxy! Dont be Copy Dog ok!Saranghaeyo~ : Follow | Dashboard -Wana Eyssa
Wana`s Planet: Tips nak buat blog menarik!

Tips nak buat blog menarik!

Photobucket
First aku nak cakap ,aku tahu blog aku tak de lah secantik mana simple je.
Aku tahu blog aku tak sepopular mana.tapi tak salah kan aku nak bagi advise kat new bloggie tentang
macam mana nak buat blog jadi menarik. And aku tahu aku ni bukan senior sangat
aku masuk blog pun bulan september tahun lepas so kira junior la kan.
stop merapik.

Bagi aku lah kan.kalau pendapat aku ni salah and tak betul korang yang senior tolong tegur tao.

1Pilih Template yang menarik !

chanel and starbucks

Maksud aku, Macam Blog aku #ceh blog aku tak cantik tapi template nye yang cantik #perasan .betul apa yang aku cakap? Korang kenalah pilih template yang bersesuaian dengan taste and citarasa korang.kalau tak tahu nak pilih tema untuk blog just minta tolong dekat senior blogger dengan aku pun boleh..tapi jangan suruh aku edit blog korang pulak.boleh memang boleh tapi aku ni bukan active sangat.so bak kata orang berdikari ya belajar edit blog sendiri orang kata juga kalau diri sendiri yang edit nanti hasilnya cantik.

Contoh template yang menjadi pilihan si blogger's : Denim template,Deniw Washed,Simple template and yang terbaru Blogskin.

2Jangan terlalu sarat!

Jangan terlalu sarat tu maksudnya, korang jangan lah letak macam-macam gadjet dalam blog.nanti berserabut and boleh membuatkan blog jadi berat loading. Ya aku tahu korang suka kan gadjet yang cantik-cantik tu? 
jangan diperdaya okey?

Tengok blog aku.kat sidebar aku just letak Facebook like button,Heartbeat,nuffnang,Youtube and contac list je.
pendapat aku lah kan, Tak payah lah letak kalendar or jam dalam blog korang sebab kat dinding rumah memang dah terpampang jam dengan kalendar so tak payah susah-susah nak letak.fikirkan benda lain untuk jadi hiasan.#janganmarah

3.Tulisan mesti menarik!

Tulisan wajib menarik sebab bila pembaca tengok je tulisan mereka tertarik nak baca and pastikan tulisan tu tak terlalu kecil or terlalu besar
Bagi aku,font yang sesuai untuk blog font yang basic-basic je
macam, Arial,Times new roman,trebuchet,verdana and sebagainya. macam aku,aku guna trebuchet kemas kan? 

4.Bahasa yang eco friendly

12914489961281_large
eco friendly? eco friendly tu macam relax lah.guna bahasa yang relax and cool. and jangan sesekali guna kata kasar dalam blog macam FUCK,SHITT,PUKI or everyhting yang lucah or kasar kalau perkataan 'aku' tu tak pelah.sebab bila korang guna perkataan 'aku; dalam blog  para pembaca akan rasa macam korang ni kawan and cool. bukan aku nak menghasut korang supaya guna'aku' korang nak guna apa-apa nama pun tak pe.

Eco friendly tu kornag macam mesra alam lah.setiap entry kornag selitkan dengan gurauan atau apa-apa je lah yang boleh buat orang..

5.Entry ringkas tapi padat

Tumblr_ldhz7kp1lu1qeqzrno1_500_large
maksudnya,dalam entry korang,korang ringkaskan cerita biar orang faham,jangan korang buat entry macam karangan pulak.korang just ringkaskan apa yang korang nak post tapi mesti padat.padat tu maksudnya bukan banyak,padat tu macam biarlah cerita tu ada permulaan and penutup jangan posting benda yang tergantung

pastikan entry korang banyak maklumat.jangan jadi macam blog aku.Satu entry pun tak de maklumat semua tentang hiburan.Aku memang spesis tak kongsi kehidupan hidup.aku buat blog pun sebab nak share apa yang aku minat je.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

sekarang korang faham kan maksud aku? ada yang tak faham? boleh tanya. kalau korang yang new bloggies ni nak tannya tentang blog boleh lah tanya aku. aku bukanlah expert sangat tapi boleh lah kalau dalam hal basic basic blog ni.Harap kornag boleh terima tips yang aku bagi ni :)

1 comment :

Misz Ti said...

Klaka la comel pn comel. Pandai btl bg tips. Nice sharing.
Jemput follow theotherme.blogspot.com ok.